Amerikanen en eten - Reisverslag uit San José, Verenigde Staten van Roy Lubbers - WaarBenJij.nu Amerikanen en eten - Reisverslag uit San José, Verenigde Staten van Roy Lubbers - WaarBenJij.nu

Amerikanen en eten

Door: Roy

Blijf op de hoogte en volg Roy

30 November 2013 | Verenigde Staten, San José

Eten speelt een grote rol in het leven van zo’n beetje elke Amerikaan. De helft van de bevolking is geobsedeerd door eten, vet, veel, ongezond. De andere helft is ook geobsedeerd door eten, maar zij weten het weer te overdrijven door extreem gezond te willen eten.
Op elke hoek van de straat is wel een shopping center te vinden waar talloze fast-food ketens zich gevestigd hebben, voor ieder wat wils dus. Shopping malls hebben een food court en de gemiddelde Amerikaan leeft van eetmoment naar eetmoment. Er is echter één probleem. De jongere Amerikanen (<30) kunnen zelf niet koken. Mijn huisgenoot en een aantal mensen van IBM komen elk weekend terug van hun ouders huis met 5 bakjes met eten, dit hoeft dan alleen nog maar even in de magnetron en klaar. Mijn huisgenoot Russell was al compleet onder de indruk toen ik een ei aan het bakken was, dat moest ik hem ook maar eens een keer leren. Hoe dat nou gaat werken als deze generatie ouder wordt en zelf kinderen krijgt? Geen idee.

Vorige week vrijdag was er een feestje bij Alex en Gijs thuis en gelukkig kon ik daar blijven slapen. De volgende dag gingen we naar Monterey, wat achteraf niet het beste plan was, aangezien we er pas om 3 uur ’s middags waren. Monterey is een kustplaats waar vroeger veel sardines en tonijn verpakkers zaten, waar de toeristische attractie cannery row zijn naam aan te danken heeft. Helaas konden we door tijdgebrek niet meer de 17-mile-drive doen, een route die langs de upper-class huizen voert langs de kust en langs de beroemde golfbaan Pebble Beach. Nog maar een keer met een bezoekje vereren dus… We aten wat bij Bubba Gumps, het restaurant waar de hele dag de film Forrest Gump wordt gedraaid.

Bij IBM is niet zo heel veel gebeurd. De reactie die ik over het weekend had laten lopen was op zich geslaagd, maar de conclusie van het experiment was dat we niet op de goede weg zijn, dus dat is een beetje dubbel. Vol goede moed dus maar alternatieve routes bedacht en geprobeerd, waar ik komende week de resultaten van ga zien.
Maandag was iedereen nog aan het werk, maar dinsdag had de helft een vrije dag opgenomen en woensdag waren er maar 5 mensen. Dit allemaal omdat het donderdag Thanksgiving is en het bedrijf op donderdag en vrijdag gesloten is. Veel mensen nemen dus een extra lang weekend. Dit betekende voor mij helaas wel een vrij onproductieve week, aangezien ik nog niet heel veel zelf kan (en mag). Volgende week beter.

Donderdag was dan de grote dag, Thanksgiving. Met zo’n 15 IBM mensen hadden we afgesproken om Thanksgiving te vieren. Iedereen zorgde voor een gerecht en/of wat te drinken en zo hebben we met z’n allen een mooi diner op tafel kunnen zetten met uiteraard de traditionele kalkoen met vulling, aardappelpuree, cranberrysaus en pompoentaart, maar met ook wat minder typische Thanksgiving gerechten zoals mosterdsoep, appelflappen en nasi werd het een erg lekker internationaal Thanksgiving diner.

Waar we in Europa een zwarte zaterdag kennen in de zomer, wanneer alle mensen tegelijkertijd de zuidelijke zon opzoeken, kent de VS black Friday, de dag na Thanksgiving. Op black Friday geven veel winkels absurd hoge kortingen op veel gewilde producten. Dit leidt dan ook vaak tot immense drukte waarbij zelfs gewonden vallen en arrestaties moeten worden verricht. Zo bont hebben wij het niet meegemaakt, maar toen we na het diner op donderdag naar huis reden besloten we nog even om langs de Best-Buy (Mediamarkt) en de Wal-Mart te gaan om te kijken of er al wat te beleven viel. Nou dat was geen slecht plan, de parkeerplaats was al flink vol om 11 uur ’s avonds en er stond een speciale rij voor de mensen die om klokslag middernacht naar binnen wilden om te profiteren van alle goedkope deals die er waren. Navraag bij een agent leerde ons dat er al vanaf 6 uur ’s avonds mensen in de rij stonden en dat er zelfs 1 idioot al 6 dagen zat. Binnen was het een drukte van jewelste en we hebben dan ook maar niks gekocht.

Vrijdag begon ik met hardlopen aangezien mijn auto nog bij Gijs en Alex thuis stond, zo’n 4.5km verderop. Een klein beetje verkeerd gelopen kwam ik 5.6km later aan. Na de auto te hebben opgehaald, gedoucht en gegeten te hebben ben ik vervolgens met Gijs naar de shopping mall gereden om het fenomeen black Friday nog eens bij daglicht te bewonderen. Het begon al goed toen de parkeerplaats afgeladen vol was (dat is een hele prestatie gezien de grootte van de parkeerplaats). Na een half uur (!) te hebben rondgereden op zoek naar een parkeerplaats konden we eindelijk de mall in. De grote winkels waren bizar druk en er stonden erg lange rijen bij de kassa’s. Ook de winkels zelf waren alsof er een veldslag was geweest. Alles lag door elkaar en op de grond. Het was duidelijk een drukke dag geweest.
Na een tijdje hadden we dat ook wel weer gezien en gingen we maar weer naar huis. Daar ben ik nu inmiddels verhuisd naar een wat grotere kamer met een kast en een fatsoenlijk bed. Morgen gaat de reis naar San Francisco maar dat zal ik bewaren voor een volgend verhaal, aangezien deze al wel lang genoeg is.

• 30 November 2013 - 12:21

Edwin :

Hallo Roi,

We genieten iedere week van je reisverslagen.
    Over eten herkennen we veel. De Amerikaanse standaard is niet bepaald haute cuisine.
    We hebben ooit in Alaska bij een Amerikaan gelogeerd waar de eigenaar ons vertelde dat alleen Nederlanders ei op brood eten en dat hij dat sindsdien ook doet.

Er is dus nog wel wat zendingswerk te verrichten maar je bent al goed bezig.
    Heel veel succes en plezier daar.

Groeten

Edwin

• 30 November 2013 - 22:11

Jos:

Mooie nieuwe kamer Roy.

• 01 December 2013 - 15:56

Lucy Rorink:

Leuk om alle verhalen van je te lezen Roy! Ga vooral zo door! Weet Oma ook al hoe ze deze verhalen op haar computer tevoorschijn kan toveren? Zal ze vast leuk vinden.

• 01 December 2013 - 19:28

Oma Lubbers:

Hoi roy,
    Leuk om je verhalen zo te lezen de groetjes uit deurningen